Statut Urzędu Gminy Sułów

I. Postanowienia ogólne

§ 1.

Podstawę prawną działania Urzędu Gminy Sułów stanowią w szczególności:

1) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z poźn. zm.),

2) ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104).


§ 2.

Ilekroć w Statucie jest mowa o:

Wójcie należy przez to rozumieć Wójta Gminy Sułów,

Radzie - należy przez to rozumieć  Radę Gminy Sułów,

Skarbniku należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Sułów,

Sekretarzu należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Sułów,

Gminie należy przez to rozumieć Gminę Sułów,

Urzędzie należy przez to rozumieć Urząd Gminy Sułów.


§ 3.

Urząd Gminy jest jednostką organizacyjną, która zapewnia wykonywanie zadań wynikających ze sprawowania przez Wójta funkcji organu wykonawczego gminy.

Siedzibą Urzędu jest miejscowość Sułów.

Urząd używa pieczęci podłużnej z nazwą w brzmieniu Urząd Gminy Sułów, 22 448 Sułów, pow. Zamość, woj. lubelskie.


II. Zakres działania

§ 4.

Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonania spoczywających na Gminie:

1) zadań własnych, wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz z innych ustaw o ile nie zostały powierzone do wykonania innym jednostkom organizacyjnym Gminy,

2) zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,

3) zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej lub samorządowej,

4) zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia międzygminnego,

5) zadań publicznych powierzonych Gminie w drodze porozumienia komunalnego zawartego z powiatem lub województwem, które nie zostały powierzone gminnym jednostkom organizacyjnym, związkom komunalnym lub przekazane innym podmiotom na podstawie umów.


§ 5.

1. Podstawową działalnością Urzędu jest kompleksowa obsługa organów Gminy, umożliwiająca im wykonywanie zadań w ramach kompetencji, a w szczególności:

1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy,

2) przygotowywanie projektów budżetu i sprawozdań z jego wykonania,

3) wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień czynności faktycznych wchodzących w zakres działania Gminy,

4) zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,

5) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał i zarządzeń organów Gminy,

6) zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz posiedzeń, narad i spotkań Wójta,

7) prowadzenie zbioru aktów prawa miejscowego dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,

8) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:

a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,

b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,

c) przechowywanie akt,

d) przekazywanie akt do archiwum;

9) wykonywanie obowiązków i uprawnień przysługujących Urzędowi jako zakładowi pracy, zgodnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.

2. Poza działalnością podstawową Urząd prowadzi działalność obejmującą realizację zadań:

1) gospodarowanie mieniem komunalnym nie przekazanym w zarząd gminnym jednostkom organizacyjnym,

2) zarządzanie drogami gminnymi, ogólnodostępnymi i dojazdowymi,

3) prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług najmu, dzierżawy, transportowych i kserograficznych oraz wytwarzania i dostawy energii cieplnej.


III. Organizacja i zarządzanie jednostką

§ 6.

Kierownikiem Urzędu jest Wójt.

Wójt kieruje Urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi odpowiedzialność za wyniki jego działania, zapewnia warunki sprawnej organizacji pracy oraz praworządnego i efektywnego funkcjonowania.


§ 7.

Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.


§ 8.

Organizację i szczegółowy zakres działania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny, nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.


§ 9.

Prawa i obowiązki pracowników Urzędu określa regulamin pracy nadany przez Wójta w drodze zarządzenia oraz inne obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.


IV. Gospodarka finansowa

§ 10.

Urząd jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych.

Podstawą działalności Urzędu jest roczny plan dochodów i wydatków, zwany planem finansowym,  zgodny z układem wykonawczym budżetu gminy.

Urząd prowadzi rachunkowość oraz sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Procedury ustalania i zmian planu finansowego określają odrębne przepisy.


§ 11.

Urząd może prowadzić rachunek dochodów własnych, na zasadach określonych w odrębnej uchwale Rady.


§ 12.

Nadzór nad działalnością finansową Urzędu sprawuje Skarbnik.


§ 13.

Urząd posiada odrębny rachunek bankowy.


§ 14.

Urzędowi Gminy przekazuje się w zarząd mienie komunalne nie przekazane w zarząd gminnym jednostkom organizacyjnym.


V. Postanowienia końcowe

§ 15.

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy określone w § 1.


§ 16.

Zmiany statutu dokonuje się w trybie jego nadania.


§ 17.

Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy.


§ 18.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.


§ 19.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Metryka dokumentu:
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Grzegorz Wiącek
Osoba odpowiedzialna za publikację informacji:
Dodano do BIP dnia: środa, 16 czerwca 2010
Data ostatniej modyfikacji: wtorek, 12 kwietnia 2011